“Wat een belangrijke levensles geef je kinderen en jongeren mee, als je ze de mogelijkheid biedt al op jonge leeftijd te leren hoe hun brein werkt. Hoe hun brein – gevoed door constante prikkels – regelmatig gestrest en overprikkeld raakt en welke invloed deze continue overbelasting heeft op hun lichaam, gedachten en emoties. Op hun leven en hun toekomst! Door leuke, educatieve lessen met gerichte aandachtoefeningen leren kinderen en jongeren – maar ook leerkrachten en docenten – hun denk- en reactiepatronen herkennen. Ze leren hoe ze rust kunnen vinden door hun aandacht op zichzelf te richten, ongeacht de omstandigheden, waarin ze verkeren. Met deze kennis, aangeleerde vaardigheden en groeiende levenswijsheid leren kinderen en jongeren – in plaats van automatisch te reageren – bewust te antwoorden op de stressvolle en overprikkelende buitenwereld waarin ze opgroeien en leven.”
Levenslang geschenk
Na een HBO-studie Marketing en Communicatie heb ik verschillende banen in het bedrijfsleven gehad, die ik combineerde met een webwinkel en mijn jonge gezin. Een hectische tijd, waarin ik bijna dagelijks dieptemeditatietechnieken inzette om “mijn accu op te laten”.
Deze periode heeft mij het levenslange inzicht gegeven, dat voor jezelf zorgen verder gaat dan op tijd naar bed, gezond eten en tanden poetsen. Je moet ook mentaal voor jezelf zorgen, omdat ons brein dit simpelweg nodig heeft in onze overprikkelende Westerse samenleving. Door elke dag momenten te pakken, waarin ik bewust aanwezig ben (met aandacht koffie maken of de hond uitlaten in regen en wind) of meditatie-oefeningen doe, kom ik mentaal los van alle dingen die me dagelijks bezig houden. Ik richt mijn aandacht volledig op het nu, waardoor ik ont-stress. Het resultaat is dat ik me bewuster ben van mezelf, de mensen en de wereld om mij heen, waardoor ik beter voor mezelf en anderen kan zorgen.
Andere voordelen, die ik heb ervaren: (zelf)compassie oftewel minder streng zijn voor jezelf, mijn emoties beter kunnen reguleren, maar ook efficiënter kunnen werken, beter bewuste besluiten kunnen nemen en meer creativiteit. Ik kan me sneller ontspannen, waardoor ik goed slaap, me energieker en gezonder voel.
Uit het hoofd & In het lijf
Vanuit mijn eigen beoefening ben ik uit nieuwsgierigheid gaan onderzoeken of “uit-het-hoofd-in-het-lijf-oefeningen” ook nuttig en aangenaam zouden zijn voor mijn kinderen. Ik vertelde ze bij het slapen gaan intuïtief verhaaltjes, gericht op de zintuigen, en masseerde hun ruggetjes. Het werkte! Ze sliepen sneller, beter en overdag was er meer rust in ons huis.
Dit inspireerde mij. Als aandachttraining voor mijn kinderen en mij werkte, dan zouden meer mensen en vooral kinderen en jongeren hiervan moeten profiteren! Ik ben opleidingen gaan volgen, heb stages gelopen en ik heb een studiereis gemaakt naar de Verenigde Staten, waar aandachttraining / stressreductie training op scholen is opgenomen in het curriculum.
Nu terugkijkend, realiseer ik me dat ik als puber al vormen van meditatie en mindfulness beoefende om los te komen van de schoolstress van alledag, zonder hiervan bewust te zijn. Deze rode draad in mijn leven heeft er voor gezorgd dat ik inmiddels een gecertificeerd en ervaren stressreductie-, aandacht- en MBSR-trainer ben voor kinderen, jongeren en professionals in het basis- en voortgezet onderwijs, MBO, HBO en WO. Daarnaast ben ik lid van het VMBN, coach en in opleiding tot stress- en burn-out coach.
“Door mindfulness en meditatie ervaar ik meer innerlijke rust en welzijn. Ik weet nu welke dagelijks terugkerende gebeurtenissen mij stress en onrust geven. Door dat inzicht kan ik betere keuzes voor mijzelf maken. In plaats van automatisch te reageren, beantwoord ik een situatie nu bewust. Dat geeft rust en ruimte. Daarnaast heb ik meer energie en ik voel me fysiek en mentaal fitter. En ik geniet meer van het moment. Ik ben geduldiger geworden (maar ik ben er nog lang niet), milder voor mijzelf en naar anderen, minder perfectionistisch en ik ervaar meer balans in mijn leven. Deze voortdurende ontwikkeling inspireert en motiveert mij om met kinderen, jongeren en professionals in het onderwijs te werken met als doel kleine en grote mensen zelfbewuster en veerkrachtiger te maken.“