voor MBO, HBO en WO
Heb je wel eens overwogen om vrijblijvend stressreductie in de vorm van mindfulness aan te bieden binnen jouw school of stichting om het stressniveau van de docenten te verlagen? Of weet je niet zo goed, wat je kunt verwachten, maar sta je open voor innovatief werkgeverschap, waarin duurzame inzetbaarheid prioriteit krijgt?
Stressreductietraining in de vorm van Lunchtime Meditaties is flexibel inzetbaar, budgetvriendelijk en heeft een groot bereik onder docenten. En studenten! De Lunchtime Meditaties zijn facultatief en aantrekkelijk, waardoor de drempel, om mee te doen, laag is.
Lerarentekort en werkdruk
De constante werkdruk in het onderwijs vraagt veel van docenten. Het lerarentekort, collega’s – die uitvallen door burn-out en/of het onderwijs verlaten -, de verhoogde pensioenleeftijd; het eist zijn tol. Scboolbesturen zijn zich meer dan ooit hiervan bewust en maken werk van de duurzame inzetbaarheid om hun medewerkers veerkrachtig, gemotiveerd en vitaal te houden.
Aanhoudende stress bij docenten zorgt ervoor dat langzaam uitputtende patronen in het werk en in het leven sluipen, waardoor er lichamelijke en mentale klachten ontstaan en het werkplezier minder wordt. Stressreductie in de vorm van mindfulness kan helpen de balans terug te vinden en deze blijvend vast te houden. Lunchtime Meditaties zijn inhoudelijk gebaseerd op de 8-weekse MBSR training voor leraren.

Stressreductie tijdens de lunch
Lunchtime Meditaties houden het volgende in:
– 1x per week op een vaste dag geeft een mindfulness trainer een
Lunchtime Meditatie aan geïnteresseerden
– docenten, medewerkers en management lopen binnen en doen mee
– indien gewenst kunnen studenten ook meedoen
– de Lunchtime Meditaties worden minimaal 12x gegeven
– de lengte van een sessie is maximaal 20 minuten
– tijdens Lunchtime Meditaties worden diverse thema’s behandeld, zoals
aandacht, focus, stress, negatieve gedachten, piekeren, niet slapen, voor
jezelf zorgen en jezelf kalmeren
– er worden oefeningen gedaan (meditaties of bewegen), waarin de
docenten leren hoe ze zichzelf kunnen kalmeren
– er is ruimte om ervaringen te delen; iedereen ervaart stress én je kunt er
iets aan doen
– een lokaal met tafels en stoelen, meer is er niet nodig
– de Lunchtime Meditaties worden met een banner in teamkamer bekend
gemaakt, interne e -mail en andere digitale communicatiemiddelen
kunnen als reminder worden ingezet
– eenmalige deelnemersevaluatie met rapportage aan de afdeling HRM
Mentale veerkracht vergroten
Lunchtime Meditaties worden steeds populairder in het MBO, HBO en WO. Docenten én studenten worden zonder verplichtingen gestimuleerd om aan hun mentale veerkracht te werken. Je kunt immers niets veranderen aan gebeurtenissen, die je overkomen in het leven, maar wél hoe je er mee om gaat. Mindfulness leidt – wetenschappelijk bewezen – tot fundamentele veranderingen bij mensen.
Mindfulnessbeoefenaars ervaren meer zelfbewustzijn en daardoor meer innerlijke rust, meer balans in werk en privé, kunnen beter grenzen stellen, ervaren meer overzicht, kunnen betere keuzes voor zichzelf maken, ervaren meer zelfvertrouwen en pakken vaker zelf de regie, zijn vriendelijker voor zichzelf en anderen en zitten over het algemeen beter in hun vel. Gun jij dit jouw docenten en medewerkers? Begin dan met Lunchtime Meditaties en kijk wat er gebeurt.
Interesse?
Wil je onderzoeken wat Lunchtime Meditaties kunnen betekenen voor jouw school of stichting? Neem contact op voor een vrijblijvende proefsessie.